خا طرات سفرهای ارزان من و عیالم

مسافرتهای ارزان قیمت

سفربه ترکیه از طریق گرجستان

سفر به ترکیه

بعد از 4 ساعت به شهر بندری باتومی به آخرین شهر مرزی گرجستان رسیدیم پلاژهای آن شهر با نمای سیمانی سیاه با محوطه نیمه جنگلی در طول ساحل دریای سیاه به چشم میرسید جاده خروجی به طرف ترکیه از لب ساحلی میگزرد که طرف دیگر آن رشته کوه  جنگلی بسیار زیبا قرار داشت  بغد از 2 ساعت به مرز رسیدیم  و بعد از تشریفات گمرکی به طرف آنکارا حرکت نمودیم در راه به سرعت  و شبانه روزی در حال ساختن بزرگراه و پلهای بزرگ وتونلهای دراز بودند بندر چراغانی شده طرابوزان را گزراندیم  بالا خره به استانبول رسیدیم تر مینال اتوبوسرانی انجا در نزدیکی میدان  آکسارا واقع شده بود ما به راحتی میتوانستیم  هتل پیدا  کنیم کرایه اطاق هتل 3 ستاره شبی 35 $ بود که امروز 60$ در سال ۸۶ میباشد کرایه اتوبوس و همچنین مترو هزار تومان مشد که امروز هزار و چهار صد تومان شده است ۸۶ دیدنیهای استانبول  مساجد مجلل آنجا است و  جزایر ادالار را میتوانید با کشتیهای عمومی به قیمت 3 هزار تومان که از ایستگاه امینونو حرکت میکند را تماشا کنید اخرین جزیره مانند کوهی است که بر بالای ان کلیسای بسیار قدیمی وجود دارد  که مسیحیان تکه هایی از راه را با پای برهنه برای ثواب بردن طی میکنندوکنار جاده خاکی منتهی به کلیسا را با نخ قرقره های رنگی دخیل میبندند ولته های عروسکی فراوان به شاخه های درختان برای گرفتن حاجت بسته اند ودر انجا به حضرت عیسی ع نامه مینویسند قیمت کرایه درشکه در جزیره 30 هزار تومان است در استانبول هر شنبه بازار تشکیل میشود ومیتوان در انجا همه چیز خریداری نمود کباب ترکی  بسیار ارزان میباشد قسمت ساحلی اسیایی آنرا حتما پیاده بروید بازار شهر از کنار دانشگاه شروع میگردد و تا پل امینونو ادامه میابد  و بازار  خیابان استقلال برای قدم زدن خوب است   در میدان اکسارا دفتر های اژانسهایی را میبینید که همه انها فارسی صحبت میکنند          در این شهر جیب زن زیاد است در خیابان عثمان بیگ قدم میزدیم دو تا پیرزن که یکی با عصا بود ویکی زیربغل او را گرفته بود در سر گذر کوچه ای یک نفر از انها دستش را در جیب شلوار من فرو برد وپولهای مرا در اورده بود  که با بوق زدن ما شینی من متوجه شدم  وقتی مچش را گرفتم کسی حرف مرا باور نمیکرد   در میدان اکسارا دو  به ظاهر با هم دعوا میکردند و یک ایرانی را در وسط گرفتند  وجیب بیچاره را زدند باید بدانید  در کشورهای اسلامی به دیسکو نروید زیرا چون برای مسلمانان این شغل حرام است کسانی که شغل حرام را انتخاب میکنند از هر کاری فرو گزاری نخواهند کرد  هم سر کیسه تان میکنند هم کتکتان میزنند و اگر به هم نگردین ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار  به زور ازتان در میاورند                       برای خرید به جمعه بازار درنزدیکی اکسارا  یا چهار شنبه بازار  در نزدیکی مسجد فاتح بروید   همه مساجد دایر دیدنی میباشند      ضمنا ۱۵ سال پیش از هر ۱۰ نفر خانم یک نفر حجاب داشت امسال ۸۶ از هر ۱۰ نفر ۹نفر حجاب دارند به غیر از توریستها وایرانیها که.....خلاصه اینکه کباب ترکی میدان اکسارا به علت حجاب عیال من که مانتوی مشکی با آستین بلند داشت  ما را تحویل میگرفت ودر راه بازگشت کنار رستوران وسط راهی ایستادیم  وسالنی بود که در آن عروسی کردها درآنجا انجام میشد جالب توجه اینکه دور تا دور سالن حضار دست هم را گرفته بو دند وکردی میرقصیدند وشخص جلویی دستمالی در دست  در بالا میچرخاند لباسهای محلی کردی بسیار زیبا بود

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم اسفند 1387ساعت 0:15  توسط مهدی  |

a trip bettwin iran & armania&gorgia&torkish

A trip bettwin iran & armania&gorgia&torkish                                                                                                 if you want to see iran you can take visa by internet &you can see Tehran&shiraz&Esfahan                                                                                                                          now I want to tell you my cheap and easy trip to armania and you can do like me                  I tooke a bus ticket price 55 $ and distance bettwin Tehran and yrivan is about 18 hours then my bus past from on Ararat mountains in armania .yerivan is beautiful city after efew days I took a visa from gorgia embassy in half day  price 40 & I could go with bus and with train and price 15 & and the distance time bettween yrivan and tebilisi was about 14 hours and there I saw tebilisi and people then I saw batomi city near the black sea after afew days I went to Ankara &Istanbul distance time bettwin yerivan to Istanbul was 16 hours
+ نوشته شده در  شنبه دهم اسفند 1387ساعت 1:35  توسط مهدی  |

سفر به گرجستان

از سفارت گرجستان  در سال ۸۶ واقع در ایروان با داشتن دو عدد عکس وکپی پاسپورت و40 دلار وفرم تقاضا به فاصله نصف روز ویزای سه ماهه گرفتیم وبا خرید بلیط ترن به قیمت 15 دلار راهی تفلیس مرکز تاریخی گرجستان شدیم

راه آهن ایروان بسیار قدیمی و با شکوه بنا شده است و خیلی خلوت بود بطوریکه برای خریدن بلیط مجبور شدیم به تنها خانمی که در حال نظافت کردن سالن راه آهن بودرجوع کردیم و ایشان به دنبال شخص دیگری رفت و او بلیط را به ما فروخت ساعت 5 بعد از ظهر از ایستگاه حرکت نمودیم در داخل کوپه ما یک نفر دکتر دندانپزشک و یک کشاورز بود که شخص کشاورز کمی انگلیسی با ما صحبت میکرد ولی جناب دکتر با زبان بین المللی اشاره حرف میزد در مرز دو کشور تنها مشکل ما پاسپورت مشترک ما بود نا گفته ترن نیز بسیار قدیمی بود در ساعت 7 صبح روز بعد به تفلیس رسیدیم شهر تفلیس در دیواره دره ای که در قعر آن رودخانه ای پر آب جاری است وبر بالای دره سمت جنوب پارک زیبایی با کاخهای افسانه ای مانند فیلمهای کودکان ویک کلیسای قدیمی جلوه گری میکند وقصر قدیمی شاه  عباس که 6 سال در آنجا زندگی کرده بود  قرار گرفته است

تنها خط متروی قدیمی که به دست دولت سابق شوروی ساخته شده است در عمق زیاد بطوریکه از زیر رودخانه میگزرد با راهروی با شیب تندو با سه پله برقی تندرو یک به پایین وسطی رزرویکی به بالا قرار داشت و یک ایستگاه مشترک با راه آهن هتلهای ستاره دار آنجااز 50 دلار به بالا بود ند یک طرف رودخانه که راه آهن قرار داشت مرکزیت شهر بود ودرطرف دیگر خیابان رستاولی که اعیان نشینتر بود با فروشگاه های جدید ویک حمام آبگرم طبیعی بزرگ با بلیط 60 دلاری قرار داشت .در همین طرف بالای کوه تندیس مادر گرجستان از دور دیده میگردد و اپرای بزرگ شهر در این خیابان بر سر دو راهی طوری ساخته شده بود  که در جلوی آن استخر آبی با فواره های رقصنده که با آهنگ اپرا دسته جمعی میرقصیدندقرارگرفته بود . نکته جالب بعد از فرو پاشی شوروی سابق با ورود ترکهای ترکیه ساختمانهای یکنواخت دوران کمونیستی با نمای ثابت ویکنواخت سیمانی سیاه را رنگ آمیزی نموده اند مثلا پنج بلوک مجاور هم را به رنگهای آبی زرد صورتی سبز قرمز که بنظر میرسید سیمان را با اوخرا مخلوط کرده اند نمای مجدد نموده اند در شمال شهر تفلیس دریاچه تفلیس قرار دارد که یک طرف آن برای شنا کردن بودو غذاهای آنها مانند غذاهی ما بود کرایه تاکسی ارزانتر از تهران بود      دو ایستگاه پایینتر از راه اهن کارگران روز مزد  با درل ه ایی در دستشان ایستاده بودند     بر روی نرده های پلی در مرکز شهر با میلگرد اسکلت خانمهایی را نصب کرده بودند  که محل پا طق فروشندگان عشق بود          بلیط مترو 75 تومان ما میشد از ترمینال تفلیس بلیط اتوبوس به مبلغ 35 دلار برای استانبول ابتیا ع نمودیم .     اما شب آخر در کوچه ایکه ما قرار داشتیم یک باشگاه عروسی بود وما به تماشای عروسی گرجیها رفتیم واز بیرون تماشا میکردیم تالار پر از میزهای اشربه واغذیه بود صدای موسیقی گوشنوازی هم میامد در آخر شب صدای عربده کشی وچاقو کشی مستان جلوی تالاررا شلوغ کرده بود در ساعت4 بعداز ظهر از ترمینال تفلیس که تماما ده دوازده اتوبوس بیشتر نبودند عازم استانبول شدیم

+ نوشته شده در  جمعه نهم اسفند 1387ساعت 1:19  توسط مهدی  |

سفر به ارمنستان

هرگاه توریستهای ژاپنی با تور به جهانگردی میپردازند چون گروهی به سفر می روند سفر آنها ارزانتر میشود ولی در کشور ما اگر خودتان به تنهایی سفر کنید ارزانتر میشود .

سفر اولمان به ارمنستان را در سال ۸۵ با یک تلفن به ترمینال غرب و رزرو بلیط رفت وبرگشت تهران به ایروان به مبلغ 55000 تومان اغاز نمودیم در ساعت سه بعد از ظهر با اتو بوس عازم سفر شدیم در نزدیکی تبریز اول شب اتوبوس جلوی چند فروشگاه ایستاد در انجا پول نیز چنج میکردند و راننده مقداری کالا ی اماده قاچاق تحویل گرفت فکر کنم پسته بود در ساعت سه نیمه شب داخل مرز نور دوز بودیم  بعد از تشریفات گمرکی وارد  گمرک ارمنستان شدیم  سربازهای مرزی روس بودند ویک سرباز گیتار بزرگی داشت  و برای ما مقداری اهنگ نواخت و برای ویزا مبلغ 50 دلار پرداختیم جاده ایروان از بالای رشته کوه آرآرات میگزرد که پر پیچ وخم است در ساعت دو بعد از ظهر به ترمینال ایروان رسیدیم ترمینال انجا خلوت وکوچک بود ولی دلالهای منزل فراوان بودند منزلی در بست با اثاثیه به قیمت شبی بیست دلار در آخر خط مترو کرایه کردیم ایروان دارای یک خط مترو میباشد من قبل از سفر در ایران نقشه مترو  و نقشه شهر را از طریق اینترنت پرینت کرده بودم وآنها را بر روی هم تطبیق داده بودم سفربا تاکسی داخل شهر اگر چه با قیمت  ایران ارزانتر بودولی بلیط مترو 75 تومان بیشتر نمیشد.از نکات جالب کرایه هتلها  به ساعت بود ۳ ساعت کرایه یک اطاق ۶ دلار میشد دور میدان جمهوری فروشندگان عشق ایستاده بودند شبی ۴۰ دلار

ارآمنه ارمنستا ن بسیارمردمی نرمخو وبا محبت هستند وایرآنیان را هم بسیار دوست میدارند امنیت در انجا همین قدر بگویم که منازلشان درب محکمی نداشت  شبی صاحب خانه ما را دعوت به جشن تولد نمود در مجلسشان شراب مخصوص حضرت عیسی ع  را سرو مینمودندو خلاصه تاکسیهای عمومی از ونهایی تشکیل میشدندو قیمت انها نیز 75 تومان بود مرکز شهر ایروان یاد آور دوران حکومت کمونیستی شوروی سابق میباشد بعضی از مردم از اختلاف طبقاتی جدیدی که بعد از دوران کمونیستی پیش امده بود نا راضی بودند ومیگفتند که در ان دوران اپارتمانهای بلوکهای  نما سیمانی یکسانی را به همه خانواده ها یکسان تقسیم میکردند.

میدان بزرگ جمهوری یا میدان هاریپاراک با ساختمانهایی با ستونهای بلند نظیرساختمان راه آهن مشهد میباشد که شبها با روشنایی پرژکتورها با شکوه جلوه مینماید در نزدیکی این میدان بانک ملت شعبه دارد تلفنخانه مرکزی نیز در اینجاست در ابتدای خیابان شرقی آن بازارچه فردوسی قرار دارد ودر سر اولین چهار راه بازار سر پوشیده رایسی بازار سمت راست وکلیسای بزرگ تازه ساز در سمت چپ چهار راه قرار دارند در کنار این کلیسا پارک درازی بادارا بودن شهر بازی بچه هانیز قرار دارد اگر همین خیابان را ادامه دهید در سمت راست بازار خواروبارقرارداردوبا ادامه خیابان سمت چپ فروشگاه تاشیر راخواهید دید نکته جالب توجه آن طلا فروشهایی که همه آنها در یکطبقه وهر یک دارای یک میزهستند جلوه گری میکند دیگر از بازارهای آن بازار بنگلادش میباشد که از همین خیابان با اتوبوس برقی میتوانید به آنجا بروید                          مهمترین جای دیدنی ایروان پارک هزار پله است که در مرکز شهر با فاصله دو ایستگاه مترو در خیابان شمالی میدان جمهوری واقع شده است که قسمتی از کوه طبقه طبقه در آورده اندو باغچه های زیبا ساخته اند این پارک را میتوان با پله برقیهایی که دنبال هم قرار دارند نیز طی نمود در بالای پارک تندیس نماد ارمنستان که یک زن میباشد و به معنی مادر ارمنستان است به شکل بزرگی ساخته اند وشهر بازی دیگری در بالا بیرون از پارک میباشد از بالا هنگام غروب آفتاب شهر زیر پا دیدنی میباشد واپرای شهر بسیار دیدنی میشود در بالای پارک عشاق را میدیدیم که با یکدیگر معاشقه میکردنددیگر از مکانهای دیدنی ایروان کلیساهای قدیمی آنجا است که با تورهای داخلی از میدان جمهوری به قیمت 20 دلار میشود همه آنهارا در یک روز با دریاچه سوان دیدن نموداز جمله کلیساهای زوارتنوس-گفارد و.هاقپادو سانا هین در منطقه جنگلی دلیجان                                                                                          تنها مسجد شهر نیز در جنوب میدان جمهوری قرار دارد   این مسجد را ایرانیها ساخته اند ودر انجا دعای کمیل وتوسل اجرا میکنند در روبروی ان بازار ترشی فروشها قرار داردکه به سبک سنتی دستدفروشی میکنند.در    دانشگاه پزشکی   حدود ۲۰۰۰ ایرانی تحصیل میکنند مخارج دانشگاه به سه قیمت بود  تحصیل به زبان ارمنی  ارزان بود بعد به زبان روسی  وسپس به زبان انگلیسی که سالیانه ان ۲۰۰۰ دلار میشد جالب این بود وقتی ما سوالی از دانشجوان به زبان انگلیسی داشتیم از بیست نفر یکی کمی زبان میدانست                                                                                مرتبه دوم که به ارمنستان رفتیم بلیط یک طرفه اتوبوس را به مبلغ55000 تومان درسال۱۳۸۶خریداری نمودیم و ویزای انجا 30 دلار شده بود قیمت ویزا ارزانتر شده بود ولی اتو بوس گرانترذ شده بود.                 حتما سفر ارمنستان را در تابستان انجام دهید  زیرا هوای زمستان خیلی سرد است

سفر به گرجستان

از سفارت گرجستان واقع در ایروان با داشتن دو عدد عکس وکپی پاسپورت و40 دلار وفرم تقاضا به فاصله نصف روز ویزای سه ماهه گرفتیم وبا خرید بلیط ترن به قیمت 15 دلار راهی تفلیس مرکز تاریخی گرجستان شدیم

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 16:22  توسط مهدی  |

سفر

میدانید اژانسهای مسافرتی کشور ما گرانترین راه مسافرت را نشان میدهند شما خودتان میتوانید ارزان سفر کنید      مسافرت به ارمنستان و از انجا به گرجستان وسپس به ترکیه از راه زمینی نکته جالب توجه اینکه قیمتها یی که نوشته ام قیمتهای سال ۸۷ میباشد